onsdag 13 april 2011

Psykoligin i en reseledare

Jag minns väldigt väl en fråga på ett av våra teoriprover på Guideskolan innan jag kom hit till Tenerife: Vad är service? Mitt svar blev: Service är en kommunikation, en relation, en subjektiv term där en individ uppfattar något som tillfredställer hans eller hennes behov. Jag hade läst på en del om Service och besvarat med det mest intelektuella orden och det gav mig också ett rätt svar. Vad vill jag säg med allt detta undrar ni då? Jo, vi Homo Sapier eller om jag skall förenkla det lite, vi människor, altså den utvecklade människan som lever i våran moderna tid har en speciell förmåga att kunna läsa av andra människor. Efter att snart jobbat här nere med Solresor i två månader så kommer allt detta upp som en klar himmel framför mina ögon: Hur jag nu kan anpassa mig, förstå, läsa av en människas behov för att ge en god Service. Det finns något som jag nämnde tidigare i mitt svar, Relation. Relation är nog det viktigaste har jag insett inom Service, har du en bra relation till en gäst så är det A & O, har du inte det. Då har du ett enormt berg att bestiga för att vinna tillbaks ditt förtroende. Den senaste veckan har varit väldigt mycket jobb fast som vanligt väldigt lärorikt, roligt och stresshanterligt. På några av mina träfftider på vissa hotell har det kommit närmare ett tiotal på samma gång som har velat få bokade utflykter, få svar på sina frågor, mm och i det här läget så måste jag aggera precis som jag skrivit tidigare i detta inlägg. Telefonen går varm när jag kontaktar andra utflyktnings bolag, hyrbilsfirmor, you name it. Hela tiden hålla lugnet, effektiviteten och humöret uppe när vissa kanske blir lite ivrigare och otåligare som väntar. Men efter en sådan här dag är slut så är man riktigt nöjd. Då inser jag hur många som just fick sin begäran igenom och kan göra det dem hade planeat på sin semester. Det här inlägget definerar lite hur Psykologin fungerar som reseledare!! Nu får Robban också få tummen ur o lägga ut första inlägget, för det är inte bara jag som är nyfiken o höra hur han har det på Rhodos!! Stand BY FOR MORE INFORMATION!!

Inga kommentarer: